Att utbilda sig inom entreprenörskap är att öka sin förståelse för och kunskap om vad entreprenörskap innebär för en organisation, ett företag och för samhällen i stort. Man lär sig utveckla förmågan att omsätta en idé till en praktisk och målinriktad aktivitet.
I Sverige kan entreprenörskap läsas som gymnasiekurs, men det krävs en hel del för att få högsta betyg (A).
Det krävs att eleven
– utförligt kan redogöra för vad entreprenörskap innebär med organisationen, företaget och samhället i åtanke
– på ett nyanserat sätt kan visa på sambandet mellan samhällsutveckling och entreprenörskap
– kan samarbeta med sina kurskamrater samt har förmågan att revidera sin projektplan
– har förmågan att ta eget ansvar samt följa angivna rutiner
– i samråd med handledare kan identifiera och lösa problem
– kan föra välgrundade resonemang om grupprocessens olika faser
– kan föra välgrundade resonemang om ledarskapets betydelse för arbetsprocessen
– utförligt kan redogöra för betydelsen av ett väl fungerande nätverk
Efter avslutat projekt
– projektet ska marknadsföras och presenteras på ett säkert och övertygande sätt
– dokumentation över anpassade marknadsförings- och säljkanaler ska tillhandahållas
– syfte och mål ska vara övertygande och hållbara
– nyanserade omdömen, riskanalyser och konkreta förslag på förbättringsområden ska lämnas in
– processen med att skydda en idé/en produkt ska beskrivas nyanserat
– en realistisk och väl genomtänkt ekonomisk plan ska tillhandahållas