Sälj dina fakturor och få kontroll på likviditeten

Att vara entreprenör är komplicerat och den som vill ha en 40-timmars arbetsvecka bör sannolikt söka sig någon annanstans. För att lyckas som entreprenör krävs inte endast en unik affärsidé – det krävs även att du är beredd att arbeta hårt och detta under mycket lång tid. Och då pratar vi inte om månader utan många år, och kanske även decennier, innan det stora genombrottet kommer. Glöm dessutom inte att de flesta entreprenörer aldrig når den framgång som de drömmer om.

Något som tyvärr alltför många entreprenörer drabbas av, även om de har en fantastisk affärsidé, arbetar hårt, är organiserade och är välutbildade inom entreprenörskap, är bristande likviditet. Det vill säga att även om verksamheten fungerar väl och kanske även går med vinst, finns det inte tillräckligt med pengar för att betala de löpande utgifterna i form av till exempel löner, hyra eller skatter. Anledningen till detta är att det tar tid att få tillräckliga intäkter. Sker försäljningen dessutom mot faktura innebär detta att det tar ännu längre tid innan intäkterna trillar in på bankkontot.

Men allt är inte hopplöst, det finns flera olika lösningar för att förbättra likviditeten. Ett sätt för att förbättra företagets likviditet är att sälja dess fakturor till ett annat företag, vilket är specialiserat på just köp av fakturor. Detta innebär att du omgående får betalt för fakturorna och inte behöver vänta på att kunden betalar när fakturan väl förfaller till betalning.

Emellertid är försäljning av fakturor förenat med en kostnad. Oftast sker detta i form av en procentsats på det sammanlagda fakturabeloppet. Säljer du till exempel fakturor för ett belopp om 100 000 kronor och priset uppgår till fem procent av fakturabeloppet betalar fakturaföretaget dig endast 95 000 kronor. 5 000 kronor är kostnaden för försäljningen av fakturorna.

Inlägg skapade 26

Relaterade inlägg

Skriv din sökning ovan och tryck enter för att söka. Tryck escape för att avbryta.

cenote